Rok 2018 z perspektywy robotyzacji: Universal Robots podsumowuje kolejne 12 miesięcy w Polsce

Universal Robots – pionier i lider na rynku robotów współpracujących w ubiegłym roku wprowadził na rynek nową linię robotów e-Series, przekroczył liczbę 27 000 sprzedanych cobotów i świętował 10 lat od sprzedaży pierwszego robota współpracującego na świecie – UR5. Z punktu widzenia polskiego rynku najważniejsze wydarzenia to uruchomienie biura technicznego w Katowicach – miejsca spotkań i szkoleń dla klientów, rozwój sieci partnerskiej oraz wzmocnienie zespołu. Do ekipy Universal Robots w Polsce dołączył Karol Habryka, inżynier wsparcia technicznego, a z dniem 2 stycznia 2019 także Daniel Niepsuj, który objął stanowisko inżyniera sprzedaży Universal Robots w Polsce.

„Równolegle wzmacniamy zespół Universal Robots w Polsce – zarówno bezpośrednio w organizacji, jak i po stronie naszych partnerów. Dostępność specjalistów Universal Robots, szkolenie dotyczące naszych cobotów: Akademia UR oraz uruchomiony w 2018 program Application Builder służący do zwizualizowania konkretnych aplikacji bardzo pomagają. Dzięki nim przedsiębiorcom i pracownikom łatwiej jest myśleć o robotyzacji jako o rozwiązaniu dla nich dostępnym i mogącym w krótkim czasie przynieść wymierne biznesowe korzyści” – mówi Slavoj Musilek, General Manager w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Universal Robots.

Wzmocnienie sieci partnerskiej i świadomości na temat cobotów

Universal Robots rozwinął sieć partnerów zarówno o dystrybutorów, jak i integratorów. Wśród dystrybutorów jest obecnie 7 firm: 5sAUTOMATE, Adva, Bosky, Easycobots.com, Elmark Automatyka, Encon Koester i Jorgensen EasyTech. Z kolei zespół integratorów tworzy obecnie aż 15 firm – 4q Pawel Szuman, ABC Control, Adk System, BH AUTOMATYKA, Blue Robotics, Drim Robotics, Elautec, For Control Automatyka Przemysłowa, INNTEC, Izibotic, Metrica, M2M Team, P. A. Nova, Robotorium oraz RW Swiss Automation.

22 firmy działają na terenie całego kraju – w kolejnym roku Universal Robots zamierza dalej optymalizować sieć partnerów, zarówno pod kątem obsługiwanych segmentów przemysłu, jak i względów geograficznych.

„Nasi partnerzy – dystrybutorzy i integratorzy na co dzień spotykają się z klientami, są dla nich wsparciem w procesie robotyzacji. Jednocześnie, wraz z partnerami staramy się szerzyć wiedzę na temat nowych metod zwiększania konkurencyjności i rezultatów robotyzacji z wykorzystaniem robotów współpracujących. Firmy związane z różnymi segmentami przemysłu widzą, że są to rozwiązania uniwersalne, które w dość prosty sposób można dostosować do własnych potrzeb – mówi Marcin Gwóźdź, menedżer ds. rozwoju sprzedaży Universal Robots w Polsce.

Universal Robots uruchomił w ubiegłym roku wspólnie z partnerami cykl bezpłatnych warsztatów pod nazwą Seminar in the Box. Spotkania organizowane są dla niewielkich grup (maksymalnie 25 osób) i pokazują, czym są roboty współpracujące i w jakich procesach mogą wspierać przedsiębiorstwa. W 2019 roku Universal Robots będzie kontynuował tę inicjatywę. Szkolenia techniczne były i będą organizowane także w katowickim biurze firmy.

 

 

 

Robotyzacja w Polsce, regionie i na świecie – dane IFR

Według IFR, Polska jest rynkiem wschodzącym z przyspieszającym tempem instalacji robotów, zwłaszcza od roku 2014. Nasz rynek jest atrakcyjny szczególnie jeśli chodzi o produkcję w branży motoryzacyjnej, chemicznej oraz metalowej i maszyn. Zainteresowanie ze strony tych branż potwierdza także Universal Robots. Gęstość robotyzacji stale rośnie, jednak liczba robotów na 10 000 pracowników jest nadal niższa w porównaniu z Czechami, Słowacją i Węgrami – wynosi 36 jednostek na 10 000 pracowników (w branży automotive 165 jednostek na 10 000 pracowników, pozostałe branże: 24). W 2017 roczna sprzedaż robotów w Polsce wzrosła o 16% do rekordowej liczby 1891 jednostek. Łączną liczbę robotów zainstalowanych w Polsce IFR szacuje na około 11 400 jednostek (dane na koniec 2017). Według analityków IFR, jeżeli europejska gospodarka będzie nadal doświadczała wzrostu, w latach 2018-2021 bardzo możliwy jest wzrost instalacji robotów w Polsce na poziomie 15%-20%.

„Cały czas uważamy, że polski rynek jest w przededniu robotyzacji na dużą skalę. Robotyzacji sprzyja konieczność zapewnienia ciągłości i powtarzalności procesów przy niskim bezrobociu, a także rosnąca świadomość polskich przedsiębiorców” – puentuje Slavoj Musilek.

 


Źródło: Universal Robots